onsdag 25 september 2013

Tempeh

Tempeh kom jag i kontakt med för första gången på Chez Madame här i Malmö. Jag blev nyfiken på vad det var. Hade aldrig hört talas om det.

Sen glömde jag bort det. Jag hade ingen aning om att det fanns att köpa i en butik på Möllan. Närmare bestämt i Kinabutiken vid Möllevångstorget utmed Ystadsgatan. Detta var nog den enda asiatiska butik som jag inte varit i. Som nu visade sig vara den bästa. De har Tempeh. Ja och en massa annat gott.

Nu hade den legat där i kylen och tittat på mig i några dagar tills igår när jag tog fram den och la den i en smarrig marinad. Olivolja, sesamolja, chilipulver, ingefära, soja, sesamfrön, salt och peppar. Den fick ligga och dra åt sig av gottigheterna i någon timme. Sen skar jag upp den i bitar och stekte i resterna av marinaden. 

Det blev så fruktansvärt gott så denna rätt blev en ny favorit. Marinader kan variera i mängder, beroende på vad man ska ha till. Dessutom mättade det enormt mycket.

Ett hett tips!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar