tisdag 5 augusti 2014

Satori

Varje gång jag är nere på stan så vill jag passa på att testa olika rätter på det här nya vegetariska fiket, Satori. Det ligger precis bredvid Hansa Compagniet, på Kalendegatan 28. Mitt i stan helt enkelt.

En varm sommardag är det skönt att sitta utomhus. De har en del bord utmed både Kalendegatan och Stora Nygatan. Vill man hellre sitta inne så finns det gott om plats. Mysigt är där också. Nackdelen med uteserveringen är att det ligger precis utmed gatorna.

Idag fick det bli en sallad. Närmre bestämt en väldigt matig sallad med glasnudlar och sesamsås. Först blev jag lite orolig att jag skulle få en sallad som hade stått i glasmontern hela dagen, men så var det såklart inte. Det var en stor och fräsch sallad. Med mycket glasnudlar med topping av cashewnötter. Till fick man en sås gjord på sesamolja och soja, så det blev en asiatisk touch. Hela salladen kändes fräsch. Är man riktigt hungrig så passar denna sallad bra. Jag orkade tyvärr inte äta upp hela. Det var en rejäl portion. Här snålar de inte.

Jag gillar Satori. Det känns nytänkande. Vegetarisk mitt i stan. Det är bra. För mig som laktosintolerant kanske där finns lite för mycket maträtter med just mjölkprodukter. Men de har en del veganrätter att välja mellan också. Dessutom har de öl och vin-rättigheter. Här skulle jag kunna tänka mig att sitta inne en kylig kväll och äta något gott och sippra på ett glas rödvin.

Enda nackdelen är kanske priserna. För 2 sallader med Staropramen till gick på ca 300:-. Men man kan väl få lyxa till det lite ibland.

http://satoricafe.se/


(Lånad bild)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar